Erbjuden 45-50 000 pund/året – har jag råd att bo själv då?

LondonSwedes – Swedish online community in London Forums Att bo i London Erbjuden 45-50 000 pund/året – har jag råd att bo själv då?

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    lenlen89malmo
    Participant

Hej!
    Hade verkligen uppskattat lite hjälp här..
    Jag har fått ett erbjudande från företaget jag jobbar på om att re locate till London. Lönen dom erbjuder är 45-50 000 (är inte bestämt än exakt vad, så det är siffran jag fått sålänge). Kommer också få ett re location paket på 5000 pund som ska täcka flyg, skicka lite lådor etc. Får också en månad på hotell betalt för att ha tid att hitta boende.

Jag har försökt att kolla boende osv, men eftersom jag vet att det är svårt att veta utan att ha sett i verkligheten undrar jag: vad tror ni jag kan förvänta mig?
    Är inte intreserad av kollektiv då min sambo ska flytta ner och jag bott själv i 5+ år, snarkar extremt och gillar att gå runt halv näck..så tror inte jag är bra på att vara room mate länge haha…

Räcker lönen för att hitta något att bo själv?
    Vad för standard kan jag räkna med? En svensk etta (typ studentrum) är det rimligt? Jobbar i Moorgate och vill helst inte ha över 1h pendling dit/hem.

Och, extra fråga om någon vill svara: Hur ensamma kände ni er? Era bästa tips på att träffa nya vänner i London? Har ju mina kollegor men kan ju inte hänga efter dom hela dagarna hehe..

TUSEN tack i förskott! Väldigt svårt beslut det här så uppskattar verkligen alla input ni kan ge 🙂

Bao Dzacula Hoang
    Participant

Hej,

Lite sent svar men det kanske hjälper ändå andra. Om du tjänar 45-50k annum du kommer få tillbaka efter skatt runt 2.8k – 3k i månad och det är ganska bra betalt. Om du bor själv så räkna med att du får betala 1.2k-1.5k på en studio och standarden är hyfsat bra. Om ni är 2 så kan ni hitta en större flat runt 1.5k-1.8k med bra standard. Oyster card kommer kosta dig run 130£/mån också. Efter alla fasta kostnader kommer du ha runt 1k att spendera och sifforna är lite i överkant men ja du kommer klara sig ganska bra med den lönen.

Beror på hur du är som person men om det finns rätt mkt sätt du kan träffa folk och skaffa nya vänner i London.

Hoppas det hjälper

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.