Försäkring

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    idajonsson
    Member

Hej alla snygga englandsbor!

Jag har en fråga angående försäkringar i England. Jag har bott här i ca 3 månader nu och har under den tiden trott att mitt blåa eu-försäkringskort har hållit mig försäkrad men ack så fel. Tydligen gäller försäkringen på det kortet “bara” 45 dagar, toppen om man bara är på semester men jag bor här nu. Så min fråga är: Finns det någon som har några tips på försäkringar här i England? Helst sjukförsäkring känns viktigast. Eller behöver jag inte det eftersom det är eu? Är det någon som vet hur det funkar?

Tacksam för svar

Rock on!
    /Ida

saraem
    Member

EU kortet har aldrig och kommer aldrig vara en försäkring så du har faktiskt varit oförsäkrad under hela tiden du bott här.

EU kortet ser till att du som EU medborgare får samma vård i andra EU länder som det EU landets invånare. Inget mer inget mindre.

En försäkring (till skillnad mot EU kortet) betalar ut en summa pengar till dig om du skadar dig eller en summa pengar till din familj om du dör. En reseförsäkring tar hand om kostnaderna att skicka hem din kropp till Sverige om du dör det gör inte EU kortet.

Betalr du skatt hår behöver du inte någon sjukförsäkring eftersom sjukvård i UK är gratis för EU medborgare. Det är life insurance du ska googla efter, observera att i en engelsk life insurance så kommer inte hemskickning av kropp till Sverige ske vid eventuellt dödsfall pga det är en engelsk försäkring och de så ledes kommer att anse att du redan är hemma.

Iom att du är bosatt här så ska du även beställa ett engelsk EU kort om du ska åka utomlands inom Europa även om du åker till Sverige för du är nu mera bosatt här. EU kortet följer vart man är bosatt inte i vad för land man är medborgare i.

Så ja life insurance är att rekommendera, men sjukvårdsförsäkring behövs inte.

catarina
    Member

Hej!
    Jag gick till min bank och ordnade en sjukförsäkring och försäkring som täcker begravningskostnader. Den köpte jag från min bank. Jag betalar 54 pund och då får jag 500 pund i månaden efter tre månades sjukdom(ersättning liknande sjukförsäkring/förtidspension från Försäkringskassan) om jag skulle bli sjuk eller åka ut för en olycka och bli handikappad. Plus 40 00 pund i bergavningskostnad och 200 00 pund till den förmånstagaren jag valt ut. För mig känns det bra. Så länge som jag inte har en stor buffert. Jag har inte direkt lust att gå till socialen här som max betalar ut 240 pund i månaden som ska räcka till allt utom hyran som du får gå till hos ngn annan och glöm inte The Last Will… För övrigt är det nog lugnt. Du kan söka sjukvård som i Sverige. Skriv bara in dig på en Vårdcentral. Ta med dig gasräkningen och passet ;=)

Annelie Sundholm
    Participant

Hej. Vilken sjuk och olycksfalls försäkring är bäst att teckna när man bor i England?

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.