Hur mycket i hyra kan man räkna med?

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    villemz
    Member

Hej! Vi är två killar som tänker flytta till London efter studenten.

Vi har lite frågor kring jobb och boende. Det verkar inte supersvårt att få jobb, men kan tänka mig att lönen är lite halvt svajjig. Om vi jobbar heltid och får två standard löner för två ungdomar, hur mycket kommer vi cirka ha råd att betala i hyra i veckan? Vi hade tänkt försöka hyra en liten lägenhet och kommer vi tillsammans att klara av att betala ungefär 450 pund i veckan för en lägenhet?

Tycker själv det låter mycket och kanske får vi satsa på att hitta något billigare, eller vad tycker ni? Är det någon som har erfarenhet av att jobba med en dålig lön och vet hur mycket hyra man klarar av?

mvh Vilhelm

magnus1
    Participant

Tjenare!
    Tänkte ny flyga ner? Har ni mycket prylar som ska ner?
    Kolla min annons om transport
    http://londonsvenskar.com/forum/?mingleforumaction=viewtopic&t=1602

jennifer
    Member

Hejsan!

Jag har bott runt om i London i strax ett år och har lite tips och råd till er.

Ni måste ställa in er på att det är mycket dyrare att bo i London än vad det är i Sverige. Ett enkelrum (en säng) kan kosta uppskattningsvis 250-450 pund i månaden. Det dubbelrum som jag hyr (ca 20-24 kvm)kostar 670 pund i månaden. Jag bodde tidigare i en egen lägenhet (ett sovrum + vardagsrum + kök + badrum) och då kostade det sammanlangt 1200 pund i månaden, då bodde jag i östra London.

Allt beror på hur pass centralt ni vill bo. Ju bättre läge, desto mer kostar det. Och då får ni vara beredda på att normal engelsk standard är lägre än normal svensk standard. Så man får betala lite extra om man vill ha svensk standard på boendet. Exempelvis är östra London billigare än Västra London. Jag bor nu i zon 2 och betalar som sagt 670 pund i månaden. Titta gärna på Londons tunnelbanekarta för att få en uppfattning om indelningen av zoner (http://www.tfl.gov.uk/gettingaround/14091.aspx).

Sedan måste man betala en deposit innan man flyttar in – som man får tillbaka när man flyttar ut (förutsatt att inget gått sönder). Och den har i alla mina fall nått upp till en månads hyra. Exempel: Kostar ett boende ca 1000 pund i månaden så måste ni därför betala 2000 pund första gången för att täcka upp för depositen. Så se till att ni har en rejäl buffert så att ni klarar av kostnader som ni först inte trodde skulle komma.

Hoppas jag kunde vara till någon hjälp.

Hälsningar
    Jennifer

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.