Planer på flytt till London

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Johnson
    Member

Hallå!

Jag fick idag för mig att jag skulle lämna mitt liv i Stockholm och istället sticka till London för att bosätta mig där. Men hur gör man det enklast, och vad bör man tänka på?

Jag slutade på mitt senaste jobb för ett par veckor sedan, och nu står jag med en hyra och inget jobb här, så jag tänkte att då kan jag lika gärna flytta.

Men hur lång tid “bör” man ägna åt att tänka igenom och planera detta? Jag har inte haft några större problem att hitta jobb tidigare, och det här är väl den längsta tiden jag gått utan jobb. Jag fyller 21 i december.

Vilka områden är bra att söka, utan att man behöver mer utbildning än gymnasial ekonomiexamen? Jobbat inom detaljhandel (3), mäkleribranschen samt livsmedelsbutik – så att jag berättar lite om vad jag är för människa.

Det jag känner är att jag inte riktigt vill dra utan plan, komma tillbaka åtskilliga tusenlappar fattigare och inte uträttat ett dugg.

Så – hur bör jag gå tillväga för att hitta ett boende och jobb så snabbt som möjligt – men utan att för att vara alltför ovisst?

Det är lite som att fråga “hur många fiskar bor det i Atlanten”, men det får mig att känna mig lite “säkrare”, men det känns något bättre i alla fall.

skugglegend
    Member

Man behöver inte planera speciellt mycket innan man drar hit eftersom det är först när man är på plats man fixar allt 🙂 Men pengar är bra att ha så man klarar sig i början. Jag bodde på hostel i början eftersom det är lättare att hitta boende när man är på plats. Bodde på Palmers Lodge – Swiss Cottage, billigt hostel och där träffar man massa annat folk som är i samma sits, jag träffa nya vänner där som jag fortfarande umgås med. Det fanns faktiskt folk som bodde där i flera månader!!
    Mitt rum hitta jag på flatshare.com
    För att skaffa national insurance number så behöver man en adress, man kan alltid använda en kompis adress. Man ringer och bokar tid för intervju på Jobcentreplus, intervjun brukar vara 3-4 veckor efter att man ringt och sedan tar det 1-2 veckor innan de skickar hem NIN.
    När man fått sitt NIN så kan man även skaffa bankkonto.

Johnson
    Member

Jag har faktiskt hunnit komma hit nu, kom fram idag. Så nu bor jag på hostel i Bayswater.
    Frågan är bara vad jag ska göra nu. Imorgon får jag börja söka jobb för fullt så får vi helt enkelt se vad som händer. Några tips och råd kanske? 🙂

sara92
    Member

Hej! Jag är en tjej på snart 21 år från Uppsala. Har länge velat flytta till London för att få testa på något nytt innan jag börjar tänka på att fortsätta studera. Mina planer är att åka någon gång i början av nästa år för att jobba och bara testa på att bo i ett annat land. Såg ditt inlägg idag och blev så nyfiken på hur det har gått för dig? Är det värt att våga chansa och bara åka eller är det något du ångrar att du gjorde?

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.