Skolor och boende 2014

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    helenabodin
    Member

Hej,
    Min familj och jag flyttar till London i början av 2014. Vi håller nu på att försöka välja boende och skola till våra barn som är födda 2004 (son) och 2007 (dotter). Vi funderar dels på engelska kommunala skolor och den svenska skolan. Jag skulle vilja komma i kontakt med familjer med barn i samma åldrar som bor i områdena Maidenhead, Ascot; Windsor, Barnes eller Richmond och som har erfarenheter av skolor i dessa områden. Jag vill också gärna få förslag på bra secondary schools i dessa områden.

Hälsningar

Helena

po2013
    Member

Hej Helena. Vi håller precis på och bråkar med detta just nu. Allmännt sätt så tror jag primary schools är bra i de flesta “bra” områden, men secondary kan vara svårare.

Du kan hitta skolinfo på exempelvis http://home.rm.com/schoolfinder … där kan man även se hur många i det området man vill bo som går på vilken skola. För primary är det i regel catchment area, men för secondary varierar det mer.

Annars bor jag inte i de områdena som du nämner så kan inte kommentera mer om det specifikt. Vi har bara haft positiva erfarenheter av statliga skolor i England (våra barn började sin karriär där). Det kan man tyvärr inte säga lika entydigt om den svenska skolan. Vi får se om det håller i sig nu!

Det kan variera i kravbilden i olika councils (“kommuner”) hur de tillämpar regelverket. Men det kan vara bra att känna till sina rättigheter, och de regleras alla under Schools Admission Code 2012 (http://media.education.gov.uk/assets/files/pdf/s/school%20admissions%20code%201%20february%202012.pdf).

I vårt fall har de dribblat omkring med krav som skolrapport från tidigare skola, men det är ju svårt när man kommer ifrån Sverige. Men när man påminner byråkraterna om att de inte får använda skolrapporter så tappade de det kravet. Du har också rätt att få reda på vilka platser som finns. Intressant nog kan grammar skolor vägra fylla sina platser men andra partially selective får inte göra det. I regel är det alltid avståndet till skolan som gäller.

Lycka till.

Per

po2013
    Member

Glömde nämna att de räknar med att det tar 20 dagar innan de hittar platser. Så man får coordinera sig bra, annars får barnen hicka medans de väntar på att komma in.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.