Student för ett år -borde man folkbokföra sig i Storbritannien eller vara skriven hemma?

LondonSwedes – Swedish online community in London Forums Att tänka på innan man flyttar hit Student för ett år -borde man folkbokföra sig i Storbritannien eller vara skriven hemma?

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    fridamarie
    Member

Hej,
    Jag flyttar till London i höst för att plugga. Borde jag folkbokföra mig i Storbritannien eller kan man fortfarande vara skriven hemma? Måste man ha ett brittiskt bankkonto (jag har ett konto i scandiabanken, gratis uttag utomlands). Jag ska inte jobba i London så jag har ingen inkomst där som ska in på något konto.

Jag funderar på att teckna en studentförsäkring i Gouda anpassat för utlandsvistelser, men är osäker på om det är bättre att ha en brittisk försäkring. Är det någon som har något tips?

Ha det bra!

Frida

simlun
    Member

Jag och min sambo sitter i samma båt och är nyfikna på om någon har några bra svar angående försäkring. Det ryktas om att EU-medborgare har fri sjukvård i Storbritannien – har någon en källa på det skulle jag bli jätteglad.

simlun
    Member

Hittade lite information här:

Quote:
    Vården kostar inget om du går till allmänläkare i den offentliga vården (anslutna till NHS)

http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1021&langId=sv&intPageId=1756

saraels
    Participant

hejsan ni där! jag o min sambo är nu i samma sitts som ni var då.. Vi är lite osäkra på hur man ska göra. Bara adressändra eller folkbokföra sig också? Och någon försäkring, behövs sånt? Betalar det gärna. Om ni kom iväg till london undrar jag hur ni gjorde?

Magnus
    Member

Addressändra kanske är en ide om ni inte har någon hemma som kan ta emot posten. Vet inte om du behöver folkbokföra dig utomlands, men om du ska bo i England länge så kan det vara en ide bl a av skatteskäl (om du har tillgångar i Sverige).

Tänk på att du kan behöva sjukförsäkringskort när du reser till Sverige i framtiden dock.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.