Tips angående att öppna bankkonto.
LondonSwedes – Swedish online community in London › Forums › Att tänka på innan man flyttar hit › Tips angående att öppna bankkonto.
- This topic has 18 replies, 10 voices, and was last updated 14 years, 11 months ago by
Jenny Johansson.
-
AuthorPosts
-
May 9, 2011 at 2:27 pm #11674
Hej alla! Detta gäller personer som funderar på att flytta hit och som vill öppna bankkonto 🙂
Jag har bott i London över ett år och hade det väldigt svårt att öppna bankkonto. Det tog för mig ungefär 2 månader vilket gjorde att jag fick låna pengar för hyran men fick en stor lön när kontot var fixat. 😉
Varför det tog sådan tid var för att jag hyrde ett rum i ett hus där allt ingick vilket innebar att jag inte fick någon räkning och därmed inget bevis på min adress. Jag fick min chef att skriva brev, betalade så att swedbank kunde skicka brev osv osv men inget hjälpte. Tillslut så gick jag till HSBC och fick öppna ett speciellt ‘passport account’ där du använder din svenska adress som säkerhet. Det kostar £8/månaden och fungerar hur bra som helst. Efter ett år har du möjlighet att byta konto/bank.
Så om du har problem med att öppna konto på grund av inget bevis på din adress så är mitt tips HSBC.Ta hand om er!
Jenny
May 12, 2011 at 2:16 pm #17402Hej! När jag flyttade hit tog det även mig några månader innan jag kunde öppna bankkonto – just pga. att jag inte hade proof of address. Tänkte tipsa om Lloyds TSB, hade inga problem alls att öppna konto där, de behövde bara se passet. Betalar £7 i månader för ett Silver Account som har med sig mobilförsäkring, reseförsäkring, AA-underhåll och card protection. Så tänkte bara tipsa om det!
Ha det bra,
Camilla
May 13, 2011 at 4:18 pm #17408Jag gick till Santander och fick öppnat ett konto gratis. Visade mitt pass och hade med mig ett brev från min komppis som intyga att jag bodde på den adressen. Hade dock stora problem med banken men fick bankstatement och kunde avancera vidare efter 7 månader till Lloyds TSB som har svensk standard på sina tjänster. Betalar ingenting.
May 23, 2011 at 9:35 am #17429Vill man ha ett konto med debit card från dag ett så kan man innan man åker över öppna ett off shore konto med Lloyd TSB (inte deras vanliga bank, utan en Jersey baserad). Det är ett internationellt konto och fungerar att använda från dag 1 när man är i UK. När man sedan är på plats och har proof of address etc så kan man alltid byta till en bank med kontor.
May 25, 2011 at 8:59 am #17433När jag öppnade mitt bankkonto med Santander så behövde jag bara mitt pass, och det kostade ingenting. Får däremot ränta varje månad, ca 10p 😉
June 15, 2011 at 7:51 am #17469Själv hade jag inga problem alls! Eller ja, låt se vad jag minns. Åkte till min närmsta Lloyds branch, vilket var Clapham, med en vän som också ville öppna konto. Gick dit, sa att vi ville öppna ett enkelt cash account, killen där bokade oss en vecka senare till möte och bad oss ta med pass, vart vi bodde samt att vi skulle registrera oss på t.ex Reede då de skulle sätta oss under “söker jobb” på kontot och det skulle underlätta, vilket senare visade sig itne var av intresse väl på mötet, men vi gjorde det ändå.
En vecka senare kom vi båda dit igen, gick till samma möte med en trevlig kvinna. Visade bara pass i princip och vart vi bodde (jag hade bara en enkel räkning..typ från HM eller hemifrån föräldrarna, hah, vad jag minns) hon fixade allt och 40 minuter senare var vi båda klara! Kortet kommer ungefär 2-3 dagar senare med kod + internet banking osv osv.
June 21, 2011 at 8:18 am #17476Hej, Ni kan alltid ringa eller emaila mig om ni har frågor eftersom jag driver en relocationfirma och concierge service I London. Dessutom är jag bloggare på Londonsvenskar under “Bostadsbloggaren”. Jag har bott I England sedan treårsålder och kan ge tips och råd på boendefrågor. Kristina Kennedy, A.K.A. Relocations+44 (0)207 751 0666, kristina@akarelocations.com
August 5, 2011 at 9:52 pm #17646Se absolut till att inte betala nagon manadskostnad for att oppna ett konto. Det enda som behovs ar ett anstallningsbevis. Jag ar med LLoyds TSB.
August 22, 2011 at 9:48 pm #17797Ett bra tips om du redan har ett jobb när du anländer är att gå till ditt företags HR-avdelning (de flesta större företag har detta) och be chefen eller dylikt där att skriva ett intyg på din anställning och att du vill öppna ett konto på samma bank som företaget. Detta kräver ju självklart att du vill ha samma bank som ditt företag har. Anledningen till detta är att stora företag oftast är kära kunder hos banken och när en hög chef från en kund har skrivit ett intyg så brukar banken lättare ge med sig (enligt mina erfarenheter). Återigen handlar det om hur stort företag du jobbar på och att du vill ha samma bank. Men det ett tips i alla fall 🙂
September 26, 2011 at 9:23 pm #18039Satte mig på Lloyds TSB kontor idag efter att ha läst den här tråden och hade tänkt öppna ett bank konto, men det gick dom inte med på utan att ha sett först adress och sen åtminstone intyg på att man har ett jobb på igång. Bara så ni vet.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.